A fedélzeti vagy deckszerkezet

Kialakítása nagyon aprólékos és munkaigényes folyamat.
Miután a burkolat elkészül, ebből a szerkezetből kívülről semmi sem látható! Egy régi svájci óra precíz szerkezetéhez lehetne talán legjobban hasonlítani, amelybe csak javításkor lehet igazából belepillantani.
A fedélzet borítása hagyományos módon, palánkolva történik, ezért a szerkezetet ennek megfelelően még erősebbre, masszívabbra kell építeni.
A fedélzet ívmagassága a fedélzet legnagyobb szélességének 1/25 része.
A fedélzeti bordák – amelyek végei a hosszmerevítőbe vannak süllyesztve – sablonba ragasztott, sitka spruce lécekből készülnek.

Három nagyon fontos feladatuk van:

1. A fedélzet palánkjait egy egésszé összetartani.
2. A fedélzet terhelését a hajótestnek átadni.
3. A hajó harántirányú szilárdságát növelni.

A fedélzetet 26 db mahagóniból készült, függőlegesen és vízszintesen beépített merevítő könyök köti össze – a bordákon keresztül – a hajótesttel, ez a hajótest szilárdságát nagymértékben megnöveli.
Az új hajók építésénél már szinte egyátalán nem építenek be merevítő könyököket a munkaigényessége miatt, illetve a modern ragasztóanyagok használata mellett, már nem tartják szükségesnek. A mi véleményünk szerint egy fedélzet sokkal erősebb, masszívabb, stabilabb ezáltal, és nem utolsó sorban a hagyományos jellegből is megőrzünk valamit!
A szintén mahagóni fedélzet gerincét – amely merevíti és összefogja a bordákat – középen a nyílásoknál megszakítva a bordákba süllyesztjük.

A veretek alá és az árboc körül alátéteket (paknikat) építünk be mahagóniból, mivel ezen területeknek nagy terheléseket kell felvenni.

Az árboc-nyílásnál még egy, 40×4 mm-es rozsdamentes lapos acélból készült, keresztkötést (András) is alkalmazunk hosszmerevítőtől hosszmerevítőig.

 


« Vissza/Zurück